Koncepcja pracy przedszkola specjalnego towarzystwa przyjaciół dzieci im. Lady Sue Ryder

Podstawa prawna

Placówka organizuje kształcenie, wychowanie i opiekę dla dzieci z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Zapewnia:

  1. realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
  2. dostosowanie warunków i środków dydaktycznych, odpowiednich dla indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wychowanków;
  3. indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, który opracowuje zespół złożony przez nauczycieli i specjalistów, prowadzących zajęcia z dzieckiem
  4. dostosowanie programu wychowania przedszkolnego oraz wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wychowanków, w szczególności przez zastosowanie odpowiednich metod i form pracy;
  5. ukierunkowanie wszelkich działań na poprawę funkcjonowania dziecka, w tym - w zależności od potrzeb - na komunikowanie się z otoczeniem z użyciem wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC), oraz wzmacnianie jego uczestnictwa w życiu przedszkolnym;
  6. działania wspierające rodziców wychowanka.

Wizja

Jesteśmy po to, aby stworzyć warunki wychowawcze, edukacyjne oraz rehabilitacyjne, zapewniające wspomaganie oraz ukierunkowanie rozwoju dzieci niepełnosprawnych zgodnie z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi. Chcemy wyrównywać i kompensować braki i opóźnienia w rozwoju poprzez sprzężenie edukacji z wieloprofilową rehabilitacją, dostosowaną do indywidualnych potrzeb dziecka. Skutecznie przygotowujemy dzieci do podjęcia nauki na dalszych etapach edukacyjnych. Zatrudniamy wykwalifikowaną, kom petentną, zaangażowaną i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną. Pragniemy, by rodzice stali się partnerami, uczestniczącymi w życiu przedszkola. Połączenie tradycyjnego dziennego pobytu dziecka w przedszkolu z dużą ilością specjalistycznych terapii i rehabilitacji sprawia, że jesteśmy jedyną tego rodzaju placówką tak dobrze opiekującą się dziećmi ze specjalistycznymi potrzebami edukacyjnymi, ale również z deficytami ruchowymi oraz sprzężeniami.

Cele

Głównymi celami wyznaczonym do realizacji w Przedszkolu jest wszechstronny rozwój naszych wychowanków na miarę ich indywidualnych możliwości i potrzeb, wieloprofilowa rehabilitacja, dostosowana do ich potrzeb oraz jak najlepsze przygotowanie ich do życia społecznego. Przedszkole realizuje cele: edukacyjne, wychowawcze, rewalidacyjne, kulturalne, profilaktyczne, opiekuńcze, prozdrowotne, sportowe i rekreacyjne, w szczególności poprzez:

Zadania

Do zadań przedszkola należy przede wszystkim: