Koncepcja pracy przedszkola specjalnego towarzystwa przyjaciół dzieci im. Lady Sue Ryder
Podstawa prawna
Placówka organizuje kształcenie, wychowanie i opiekę dla dzieci z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Zapewnia:
- realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
- dostosowanie warunków i środków dydaktycznych, odpowiednich dla indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wychowanków;
- indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, który opracowuje zespół złożony przez nauczycieli i specjalistów, prowadzących zajęcia z dzieckiem
- dostosowanie programu wychowania przedszkolnego oraz wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wychowanków, w szczególności przez zastosowanie odpowiednich metod i form pracy;
- ukierunkowanie wszelkich działań na poprawę funkcjonowania dziecka, w tym - w zależności od potrzeb - na komunikowanie się z otoczeniem z użyciem wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC), oraz wzmacnianie jego uczestnictwa w życiu przedszkolnym;
- działania wspierające rodziców wychowanka.
Wizja
Jesteśmy po to, aby stworzyć warunki wychowawcze, edukacyjne oraz rehabilitacyjne, zapewniające wspomaganie oraz ukierunkowanie rozwoju dzieci niepełnosprawnych zgodnie z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi. Chcemy wyrównywać i kompensować braki i opóźnienia w rozwoju poprzez sprzężenie edukacji z wieloprofilową rehabilitacją, dostosowaną do indywidualnych potrzeb dziecka. Skutecznie przygotowujemy dzieci do podjęcia nauki na dalszych etapach edukacyjnych. Zatrudniamy wykwalifikowaną, kom petentną, zaangażowaną i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną. Pragniemy, by rodzice stali się partnerami, uczestniczącymi w życiu przedszkola. Połączenie tradycyjnego dziennego pobytu dziecka w przedszkolu z dużą ilością specjalistycznych terapii i rehabilitacji sprawia, że jesteśmy jedyną tego rodzaju placówką tak dobrze opiekującą się dziećmi ze specjalistycznymi potrzebami edukacyjnymi, ale również z deficytami ruchowymi oraz sprzężeniami.
Cele
Głównymi celami wyznaczonym do realizacji w Przedszkolu jest wszechstronny rozwój naszych wychowanków na miarę ich indywidualnych możliwości i potrzeb, wieloprofilowa rehabilitacja, dostosowana do ich potrzeb oraz jak najlepsze przygotowanie ich do życia społecznego. Przedszkole realizuje cele: edukacyjne, wychowawcze, rewalidacyjne, kulturalne, profilaktyczne, opiekuńcze, prozdrowotne, sportowe i rekreacyjne, w szczególności poprzez:
- przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu,
- wyrównywanie szans rozwojowych realizując zadania terapeutyczne wynikające z diagnozy i programu terapii dziecka,
- wieloprofilowe usprawnianie zaburzonych funkcji,
- wspomaganie i kierowanie indywidualnym rozwojem dziecka z wykorzystaniem jego wrodzonego potencjału oraz możliwości rozwojowych,
- stworzenie opieki nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb i możliwości przedszkola,
- wspomaganie działań wychowawczych rodziców, wpływanie na integrowanie zabiegów wychowawczych i przygotowanie dzieci do nauki szkolnej,
- wychowywanie dziecka w poszanowaniu tradycji domu rodzinnego,
- kształtowanie i rozwijanie zainteresowań dziecka, ułatwianie poszerzania jego wiedzy o najbliższym i dalszym otoczeniu.
Zadania
Do zadań przedszkola należy przede wszystkim:
- udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- udostępnienie dzieciom niezbędnych form rehabilitacji, zgodnie z zaleceniami lekarza kwalifikującego na zajęcia w przedszkolu,
- uwzględnienie indywidualnych potrzeb dziecka, troska o zapewnienie równych szans, umacnianie wiary we własne siły i możliwości osiągania sukcesu,
- stwarzanie warunków do rozwijania samodzielności, dążenia do osiągania celów podejmowania odpowiedzialności za siebie i za najbliższe otoczenie,
- rozwijanie wrażliwości moralnej,
- kształtowanie umiejętności obserwacji, ułatwienie rozumienia zjawisk zachodzących w dostępnym doświadczeniu dziecka otoczeniu przyrodniczym, społecznym, kulturowym i technicznym,
- rozbudzanie ciekawości poznawczej, zachęcanie do aktywności badawczej i wyrażania własnych myśli i przeżyć,
- rozwijanie wrażliwości estetycznej, tworzenie warunków do rozwoju wyobraźni, fantazji oraz ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej,
- umożliwianie korzystania z opieki psychologicznej oraz specjalnych form pracy dydaktycznej,
- współdziałanie z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań terapeutycznych i wychowawczych,
- dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych dziecka,
- umożliwianie dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.