Zasady oceniania

Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania
w Szkole Przysposabiającej do Pracy TPD

(załącznik do statutu nr 1)

 § 1

Ocenianiu podlegają:

1)        Osiągnięcia edukacyjne ucznia, polegające na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej
i realizowanego w szkole programu nauczania, uwzględniających tę podstawę.

2)        Zachowanie ucznia, polegające na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły.

§ 2

Cele wewnątrzszkolnego oceniania:

1)        poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i zachowaniu oraz postępach w tych zakresach,

2)        pomoc uczniowi w pracy nad sobą,

3)        motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,

4)        dostarczenie rodzicom (opiekunom prawnym) i nauczycielom informacji
o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia.

 

Obowiązujące zasady oceniania

§ 3

Wymagania edukacyjne:

1)        Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych
z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania tych osiągnięć.

2)        Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub nauczania indywidualnego wydanego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną lub inną poradnię specjalistyczną dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych
i edukacyjnych ucznia.

3)        Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o kryteriach oceniania zachowania.

 

Ocenianie i klasyfikowanie

§ 4 

W Szkole Przysposabiającej do Pracy ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje podsumowanie osiągnięć z zajęć edukacyjnych i zachowania w danym roku szkolnym oraz ustalenie śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych
i zachowania w formie opisowej.

§ 5

Oceniając uczniów podkreśla się wszystkie pozytywne aspekty funkcjonowania, przy jednoczesnym zwróceniu uwagi na występujące trudności. Przeprowadzana ocena jest czynnikiem motywującym i informacyjnym dla ucznia i rodzica.

§ 6

Szczegółowe kryteria oceniania uczniów ustalane są przez nauczycieli prowadzących poszczególne zajęcia zgodnie z indywidualnymi kierunkami kształcenia określonymi
w Indywidualnych Programach Edukacyjno-Terapautycznych (IPET).

  1. W ocenianiu postępów ucznia z zajęć edukacyjnych ocena bieżąca jest oceną opisową w formie jednej z 4 liter (A, B, C, D), które oznaczają kolejne poziomy wykonywania zadań, stopnie opanowania sprawności, umiejętności, wiadomości.
    W obrębie 4 stopniowej, literowej skali ustala się następujące kryteria bieżącej oceny umiejętności i postępów ucznia:

    1. znakomicie – znakomicie: bardzo dobrze opanował umiejętności i wiadomości określone w IPET, potrafi zastosować posiadane wiadomości i umiejętności
      w nowych sytuacjach, samodzielnie rozwiązuje zadania łącząc wiadomości
      i umiejętności z różnych obszarów wiedzy.
    2.  samodzielnie – dobrze opanował umiejętności i wiadomości określone w IPET, potrafi zastosować posiadane wiadomości i umiejętności w znanych sytuacjach.
    3. radzi sobie przy pomocy nauczyciela – wymaga pomocy nauczyciela przy wykonywaniu zadań określonych w IPET.
    4. potrzebuje czasu – wiadomości i umiejętności określone w IPET opanował
      w bardzo wąskim zakresie, nie potrafi wykonać samodzielnie zadań
      o niewielkim stopniu trudności i korzystając z pomocy nauczyciela robi niewielkie postępy.
    5. Ocena opisowa śródroczna różni się od oceny opisowej rocznej.
    6. Ocena opisowa śródroczna oprócz informacji o postępach ucznia w nauce
      i zachowaniu zawiera zalecenia dla ucznia dotyczące zarówno dalszych postępów w edukacji jak również postępów w rozwoju społeczno-moralnym oraz możliwości ich korekty.
    7. Ocena opisowa śródroczna i roczna powinna zawierać ocenę postępów ucznia w nabywaniu nowych wiadomości i umiejętności oraz  w rozwoju osobistym.

§ 7

W opisowej ocenie z zachowania uwzględnia się:

1)      Tolerancję wobec drugiego człowieka.

2)      Poszanowanie symboli narodowych.

3)      Kulturę zachowania w miejscach publicznych.

4)      Przestrzeganie form grzecznościowych.

5)      Dbałość o mienie indywidualne i społeczne.

6)      Pozytywny stosunek do innych ludzi, oraz życzliwość.

7)      Chęć bycia pracowitym, uczciwym, prawdomównym.

8)      Wzajemna pomoc i życzliwość podczas nauki i zabawy.

9)      Odpowiedzialność za wykonanie powierzonego zadania.

10)  Zainteresowanie życiem klasy i szkoły.

11)  Przestrzeganie przepisów bhp.

12)  Gotowość do nauki i pracy.

§ 8

Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.

 § 9

Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.

§ 10

Zasady oceniania z religii (etyki) regulują odrębne przepisy.

§ 11

Roczną ocenę podsumowującą naukę w danym roku szkolnym dokonuje się
w Arkuszu oceny opisowej. Zapis w arkuszu zgodny jest z zapisem na świadectwie szkolnym.

§ 12

  1. W uzasadnionych przypadkach (na podstawie opinii wydanej przez lekarza) uczeń może być zwolniony na czas określony w tej opinii z lekcji wychowania fizycznego i zajęć komputerowych. Decyzję o zwolnieniu podejmuje dyrektor szkoły.
  2. W przypadku zwolnienia ucznia z wyżej wymienionych zajęć w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny opisowej klasyfikacyjnej wpisuje się ?zwolniony?.

§ 13

Ucznia, którego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie promuje się do klasy programowo wyższej uwzględniając specyfikę kształcenia
w porozumieniu z rodzicami (opiekunami prawnymi).

§ 14

Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych
z powodu nieobecności na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.

§ 15

Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności nie otrzymuje promocji do następnej klasy.

§ 16

Uczniowi można wydłużyć okres nauki o jeden rok, po podjęciu decyzji przez radę pedagogiczna po uzgodnieniu z Dyrektorem Centrum Edukacji, Rehabilitacji
i Opieki TPD.

§ 17

Uczeń kończy szkołę, jeżeli z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskał pozytywne oceny klasyfikacyjne.

§ 18 

Wszyscy uczniowie klas III kończący naukę w szkole otrzymują świadectwo ukończenia Szkoły  Przysposobienia do Pracy z opisem nabytych umiejętności i czynności pracy.