Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania
w Szkole Przysposabiającej do Pracy TPD
(załącznik do statutu nr 1)
§ 1
Ocenianiu podlegają:
1) Osiągnięcia edukacyjne ucznia, polegające na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej
i realizowanego w szkole programu nauczania, uwzględniających tę podstawę.
2) Zachowanie ucznia, polegające na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły.
§ 2
Cele wewnątrzszkolnego oceniania:
1) poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i zachowaniu oraz postępach w tych zakresach,
2) pomoc uczniowi w pracy nad sobą,
3) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,
4) dostarczenie rodzicom (opiekunom prawnym) i nauczycielom informacji
o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia.
Obowiązujące zasady oceniania
§ 3
Wymagania edukacyjne:
1) Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych
z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania tych osiągnięć.
2) Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub nauczania indywidualnego wydanego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną lub inną poradnię specjalistyczną dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych
i edukacyjnych ucznia.
3) Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o kryteriach oceniania zachowania.
Ocenianie i klasyfikowanie
§ 4
W Szkole Przysposabiającej do Pracy ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje podsumowanie osiągnięć z zajęć edukacyjnych i zachowania w danym roku szkolnym oraz ustalenie śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych
i zachowania w formie opisowej.
§ 5
Oceniając uczniów podkreśla się wszystkie pozytywne aspekty funkcjonowania, przy jednoczesnym zwróceniu uwagi na występujące trudności. Przeprowadzana ocena jest czynnikiem motywującym i informacyjnym dla ucznia i rodzica.
§ 6
Szczegółowe kryteria oceniania uczniów ustalane są przez nauczycieli prowadzących poszczególne zajęcia zgodnie z indywidualnymi kierunkami kształcenia określonymi
w Indywidualnych Programach Edukacyjno-Terapautycznych (IPET).
- W ocenianiu postępów ucznia z zajęć edukacyjnych ocena bieżąca jest oceną opisową w formie jednej z 4 liter (A, B, C, D), które oznaczają kolejne poziomy wykonywania zadań, stopnie opanowania sprawności, umiejętności, wiadomości.
W obrębie 4 stopniowej, literowej skali ustala się następujące kryteria bieżącej oceny umiejętności i postępów ucznia:- znakomicie – znakomicie: bardzo dobrze opanował umiejętności i wiadomości określone w IPET, potrafi zastosować posiadane wiadomości i umiejętności
w nowych sytuacjach, samodzielnie rozwiązuje zadania łącząc wiadomości
i umiejętności z różnych obszarów wiedzy. - samodzielnie – dobrze opanował umiejętności i wiadomości określone w IPET, potrafi zastosować posiadane wiadomości i umiejętności w znanych sytuacjach.
- radzi sobie przy pomocy nauczyciela – wymaga pomocy nauczyciela przy wykonywaniu zadań określonych w IPET.
- potrzebuje czasu – wiadomości i umiejętności określone w IPET opanował
w bardzo wąskim zakresie, nie potrafi wykonać samodzielnie zadań
o niewielkim stopniu trudności i korzystając z pomocy nauczyciela robi niewielkie postępy. - Ocena opisowa śródroczna różni się od oceny opisowej rocznej.
- Ocena opisowa śródroczna oprócz informacji o postępach ucznia w nauce
i zachowaniu zawiera zalecenia dla ucznia dotyczące zarówno dalszych postępów w edukacji jak również postępów w rozwoju społeczno-moralnym oraz możliwości ich korekty. - Ocena opisowa śródroczna i roczna powinna zawierać ocenę postępów ucznia w nabywaniu nowych wiadomości i umiejętności oraz w rozwoju osobistym.
- znakomicie – znakomicie: bardzo dobrze opanował umiejętności i wiadomości określone w IPET, potrafi zastosować posiadane wiadomości i umiejętności
§ 7
W opisowej ocenie z zachowania uwzględnia się:
1) Tolerancję wobec drugiego człowieka.
2) Poszanowanie symboli narodowych.
3) Kulturę zachowania w miejscach publicznych.
4) Przestrzeganie form grzecznościowych.
5) Dbałość o mienie indywidualne i społeczne.
6) Pozytywny stosunek do innych ludzi, oraz życzliwość.
7) Chęć bycia pracowitym, uczciwym, prawdomównym.
8) Wzajemna pomoc i życzliwość podczas nauki i zabawy.
9) Odpowiedzialność za wykonanie powierzonego zadania.
10) Zainteresowanie życiem klasy i szkoły.
11) Przestrzeganie przepisów bhp.
12) Gotowość do nauki i pracy.
§ 8
Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.
§ 9
Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
§ 10
Zasady oceniania z religii (etyki) regulują odrębne przepisy.
§ 11
Roczną ocenę podsumowującą naukę w danym roku szkolnym dokonuje się
w Arkuszu oceny opisowej. Zapis w arkuszu zgodny jest z zapisem na świadectwie szkolnym.
§ 12
- W uzasadnionych przypadkach (na podstawie opinii wydanej przez lekarza) uczeń może być zwolniony na czas określony w tej opinii z lekcji wychowania fizycznego i zajęć komputerowych. Decyzję o zwolnieniu podejmuje dyrektor szkoły.
- W przypadku zwolnienia ucznia z wyżej wymienionych zajęć w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny opisowej klasyfikacyjnej wpisuje się ?zwolniony?.
§ 13
Ucznia, którego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie promuje się do klasy programowo wyższej uwzględniając specyfikę kształcenia
w porozumieniu z rodzicami (opiekunami prawnymi).
§ 14
Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych
z powodu nieobecności na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
§ 15
Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności nie otrzymuje promocji do następnej klasy.
§ 16
Uczniowi można wydłużyć okres nauki o jeden rok, po podjęciu decyzji przez radę pedagogiczna po uzgodnieniu z Dyrektorem Centrum Edukacji, Rehabilitacji
i Opieki TPD.
§ 17
Uczeń kończy szkołę, jeżeli z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskał pozytywne oceny klasyfikacyjne.
§ 18
Wszyscy uczniowie klas III kończący naukę w szkole otrzymują świadectwo ukończenia Szkoły Przysposobienia do Pracy z opisem nabytych umiejętności i czynności pracy.