Specjalny Ośrodek Wychowawczy TPD "Helenów" jako placówka oświatowo-wychowawcza jest miejscem zamieszkania, pracy nad sobą i wypoczynku dzieci i młodzieży na pobycie pięcio- i siedmiodniowym z terenu całej Polski. Przebywają w niej uczniowie Szkoły Podstawowej, Liceum i Szkoły Przysposabiającej do Pracy w liczbie 71 wychowanków.
Wychowankami naszego ośrodka są osoby z niepełnosprawnością ruchową lub sprzężoną tzn. ruchową i intelektualną, dlatego głównym naszym zadaniem jest w jak największym stopniu usamodzielnianie na miarę własnych możliwości, kształtowanie postaw i cech charakteru umożliwiających aktywne uczestnictwo w życiu społecznym oraz przygotowanie wychowanków do samodzielnego udziału w życiu społecznym i zawodowym w integracji ze środowiskiem. Wszystko co robimy ma na celu zwiększenie autonomii i polepszenie jakości życia wychowanków a osiągamy to ścieżką indywidualnego podejścia do każdego z podopiecznych.
Przyjęliśmy zasadę całodziennego usprawniania w różnych czynnościach ze szczególnym zwróceniem uwagi na zachowanie odpowiedniej pozycji dziecka podczas pracy. Dzień w internacie nie tylko zaczyna się i kończy ćwiczeniem czynności samoobsługowych. Tak naprawdę każda czynność jest traktowana jako rehabilitacja funkcjonalna i ćwiczenie jej ma służyć doskonaleniu się właśnie w samoobsłudze. więcej >>>
O NAS
Zasadnicze kierunki oddziaływań rewalidacyjnych prowadzonych w ośrodku to :
1) kompensacja - zastępowanie zbyt skomplikowanych struktur poznawczych uproszczonymi informacjami i działaniami praktycznymi, wyszukanie mocnych stron i na nich bazowanie, wreszcie oprzyrządowanie takie jak: wózki, kule, balkoniki, go-Talki itp.
2) korygowanie - korektura nieprawidłowych wzorców chodu, siedzenia, samoobsługi, artykulacji mowy.
3) usprawnianie - usprawnianie rąk przy niedowładzie nóg, koordynacja i sprawność poruszania, usprawnianie w czynnościach samoobsługowych.
4) dynamizowanie i oddziaływania psychologiczne - motywowanie do osiągnięcia celu, zmiany postaw względem siebie, drugiego człowieka i świata, kształtowanie samooceny i sfery emocjonalnej.
Czas pobytu w internacie traktujemy jako terapię kompleksową. Zapewniamy warunki do pracy własnej, dostęp do książek, imprez kulturalnych, mediów, organizujemy czas wolny, uczymy współżycia w grupie, sposobów spędzania czasu wolnego, samorządności. Wychowankowie uczestniczą w zajęciach specjalistycznych prowadzonych przez NRZOZ, ale też w zajęciach: samoobsługi, manualnych, plastycznych, czytelniczych, relaksacyjnych, kulinarnych, usamodzielniających. Wychowawcy i asystenci zawsze służą pomocą podczas odrabiania lekcji.
Uczestniczymy w wielu programach dofinansowujących nasze działania np.
z PFRON-u ("Pokonywanie barier architektonicznych", "Umiem załatwić trudną sprawę"), Warszawskiego Centrum Pomocy Rodzinie - dofinansowującego wycieczki i wyjazdy rekreacyjne, oraz innymi fundacjami np. Fundacją "Orange", Fundacją Lotto "Milion Marzeń", Fundacją "Sue Ryder", Fundacją TESCO dzieciom.
Dodatkowo nasi wychowankowie uczestniczą w zaleconych w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego przez Poradnie Pedagogiczno-Psychologiczne zajęciach specjalistycznych, prowadzonych dzięki współpracy z PFRON-em : arteterapia, teatroterapia, muzykoterapia, hipoterapia, hydroterapia, trening audiopsycholingwistyczny Tomatisa, EEG Biofeedback , terapia logopedyczna, psychoterapia.
W ośrodku działa też drużyna harcerska "Nieprzetartego Szlaku". Prowadzimy zajęcia krajoznawczo-turystyczne i wyjeżdżamy na wycieczki oraz pobyty lecznicze. Są one wspaniałym terenem zbierania doświadczeń i radzenia sobie w nowym otoczeniu, możliwością jeszcze lepszego zintegrowania się i przeżycia niezapomnianych chwil, a przede wszystkim możliwością przekonania się o pięknie naszego kraju.
Nierozerwalnie z funkcjami i zadaniami ośrodka związane są kompetencje wychowawców. Dzięki nim dziecko otrzymuje istotne wsparcie w rozwoju swego duchowego, emocjonalnego oraz fizycznego potencjału. Wielokierunkowa działalność wymaga stosowania różnorodnych form i metod oddziaływania, które związane są ze znajomością dzieci i ich środowisk. Odpowiedni poziom zajęć zapewnia stałe podnoszenie kwalifikacji - udział w kursach, studiach podyplomowych, zdobywanie kolejnych stopni awansu zawodowego. Zatrudniamy wychowawców będących pedagogami specjalnymi. Wszyscy mają ukończone dwa kierunki studiów: pedagogikę leczniczą oraz oligofrenopedagogikę. Poza tym wielu z nich ma dodatkowo ukończoną terapię pedagogiczną, edukację wczesnoszkolną lub przedszkolną, resocjalizację. Prowadzą zajęcia specjalistyczne i nowoczesne terapie -integrację sensoryczną (SI), EEG Biofeedback, Trening Audiopsycholingwistyczny Metodą Tomatisa a także Komunikację Alternatywną i wspomagającą (AAC). Zatrudniamy również dwóch psychologów psychoterapeutów oraz pedagoga ośrodka. Kadrę pomocniczą stanowią asystenci wychowawców w większości z licencjackim lub mgr przygotowaniem z zakresu pedagogiki specjalnej . Korzystamy także z pomocy wolontariuszy.
By przeciwdziałać niezaradności życiowej, sztucznie powiększanym granicom niepełnosprawności a w perspektywie zabezpieczyć przed wykluczeniem społecznym pomagamy naszym wychowankom w drodze do uzyskania niezależności.
Pobyt w internacie stawia wychowanków w miarę wcześnie w sytuacji, gdy uplastycznianie i formowanie postaw jest możliwe i najbardziej efektywne. Dobre wzorce w postaci konkretnych osób, które pokazują jak żyć w pełni będąc osobą niepełnosprawną i przekraczają własne granice jest najskuteczniejszym dopingiem do walki ze swoimi słabościami dla naszych wychowanków. Poprzez różnego rodzaju oddziaływania wychowawcze w ośrodku młodzież jest stymulowana do własnej aktywności, poszerzania pola samodzielności, usprawniania własnej samoobsługi, gruntowania własnej sprawczości, co z kolei korzystnie wpływa na ich postrzeganie samego siebie, aktywność życiową, poczucie własnej wartości, wzmocnienie kondycji psychicznej, uspołecznienie, sukcesy odnoszone w życiu, czy chęć aktywizacji zawodowej po zakończeniu etapu kształcenia.
Z tego też powodu zaczęliśmy wprowadzać turnusy usamodzielniające - "Krok ku samodzielności" cieszące się coraz większą popularnością.
Najważniejsze, że nasi niepełnosprawni wychowankowie po pobycie u nas chcą żyć odważniej i sami apelują:
"Rodzice - pozwólcie dzieciom stać się samodzielnymi". zwiń>>>