Program wychowawczy
Liceum Ogólnokształcącego Towarzystwa Przyjaciół Dzieci w Warszawie
Założenia ogólne
Szkoła zapewnia każdemu uczniowi warunki niezbędne do rozwoju osobowego (w wymiarze intelektualnym, moralnym, duchowym, estetycznym i w miarę możliwości społecznym) oraz przygotowania się do wykonywania obowiązków obywatelskich:
- uznając, że wychowanie jest integralnym elementem edukacji szkolnej,
- respektując uniwersalne i chrześcijańskie zasady etyki,
- przyjmując za nadrzędny cel rozwijanie u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego przy jednoczesnym otwarciu na wartości kultury Europy i świata.
Podstawowymi celami programu są:
- Prawidłowy rozwój jednostki i właściwe kształtowanie własnej osobowości
- Akceptacja siebie jako osoby niepełnosprawnej
- Nabycie umiejętności radzenia sobie z ograniczeniami wynikającymi z własnej niepełnosprawności
- Wychowanie do aktywnego (na miarę możliwości) życia w społeczeństwie
- Rozwijanie szacunku dla dziedzictwa narodowego, europejskiego i światowego
- Kształtowanie postaw prozdrowotnych i proekologicznych
Praca wychowawczo-terapeutyczna koncentruje się wokół natępujących wartości:
- prawda,
- piękno,
- samodzielność i praca nad sobą,
- rzetelna praca,
- skeczność porozumiewania się,
- patriotyzm, idee wolności, kultura światowa.
Cele realizowane będą na wszystkich zajęciach edukacyjnych, uroczystościach i imprezach szkolnych przez wszystkich nauczycieli, w tym nauczycieli pełniących obowiązki wychowawców klasowych.
Zadania realizowane w programie obejmują następujące sfery rozwoju ucznia:
- Ja i mój rozwój
- Ja i moje otoczenie
- Ja wobec zagrożenia
- Ja i system wartości